23948sdkhjf

Meny iværksætter banebrydende klimaindsats

Som den første supermarkedskæde i Danmark vil Meny nu uddanne butikspersonale og indkøbere til at kunne rådgive kædens kunder om klimaaftryk på forskellige fødevarer.

Samtidig skal de give gode råd til, hvordan man som forbruger kan tage klimahensyn, nårman handler dagligvarer og laver mad, fortæller kæden i en pressemeddelelse. 

- Vi ved, at rigtig mange forbrugere gerne vil lægge deres forbrug om i en mere bæredygtig retning, men som det også fremgår af en stor undersøgelse som YouGov har gennemført for Fødevarestyrelsen i juli måned 2019, siger mereend halvdelen af forbrugerne, at de ikke har viden nok til at træffe mere bæredygtige fødevarevalg i butikkerne. Det vil vi gerne hjælpe dem med, og med vores position som det førende fødevaremarked i Danmark, er det naturligt, at vi tager teten her, siger kædedirektør i Meny, Kenneth Pedersen.

- Vi ønsker at hjælpe vores kunder gennem rådgivning, eksempelvis om, hvordan de kan minimere madspild i hjemmet, men også ved, i højere grad at indrette vores varevalg, butikker og skiltning så det bliver lettere at vælge mindreklimabelastende varer, forklarer han.

Parallelt med klimauddannelsen iværksætter Meny den mest ambitiøse indsats for at reducere madspild i butikkerne med appen Whywaste.

- For os i Meny handler det ikke om, hvor meget mad vi kan give væk til sociale formål, men derimod gennem ændrede rutiner, understøttet af et it-værktøj, at eliminere at der overhovedet genereres madspil, siger Kenneth Pedersen.

- Vi forventer at rulle det nye system gradvist ud i vores butikker i løbet af de kommende seks måneder, tilføjer han. 

Både uddannelsen af medarbejderne og indsatsen for at hindre madspil er et led i Menys samlede klimaindsats, der gennemføres med støtte fra KFI Erhvervsdrivende Fond.

- Vi ved, at vores fødevarer står for omkring 25 procent af det samlede udslip af klimagasser og, at madspild bidrager med en betragtelig del heraf. Vi ved efterhånden godt, at vi skal skære ned på kødet, men vi skal hjælpe forbrugerneder, hvor de er, og det er de færreste, der er parate til at droppe kødet helt. Det er jo heller ikke kun kød, det handler om. Vi står jo også i valget mellem kartofler og ris og mellem spanske frilandstomater eller lokale drivhustomater. Der skal vi hjælpe forbrugerne med at træffe et valg ud fra et mere oplyst grundlag, siger CSR chef i Meny, Mogens Werge.

Andre elementer i klimaindsatsen vil være skiltning og information på sociale medier, udfasning af visse særligt klimabelastende varer, nye emballager og pakningsstørrelser, ligesom indsatsen for at reducere butikkens CO2-forbrug fortsættes.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125